Elevintervjuer

Här nedan är några röster om hur det är att vara elev på S:t Botvid.

Feven Reta, Naturvetenskapsprogrammet

Bild på Feven

”Här på S:t Botvid får vi alltid stöd av engagerade lärare. Självförtroendet växer när en lärare säger och verkligen menar ”du klarar det här”. Jag uppskattar verkligen vår seglats med Tre kronor, inte bara för att vi lärde oss viktiga saker om hur man ska hålla Östersjön rent, vi svetsades även samman som grupp. Sedan är det också viktigt och bra att lokalerna är rena och fräscha. Mitt stora intresse är kemi och våra undervisningslokaler är fantastiska, det är välstädat och rent. Jag gillar också att vi har en mysig miljö vid kaféet och mjuka soffor och att vi elever kan påverka den miljön. Vi kan säga vad vi inte gillar och vad vi gillar, det är en bra dialog med både lärare och ledning. På vår mentorstid, som vi har en gång i veckan, kan vi ta upp alla slags frågor. Man blir självsäker när man får vara med och bestämma och när det är högt i tak. Och även om man inte alltid tycker samma, så lär man sig genom att kommunicera – att ta del av olika synsätt."

Michael Haddad, Ekonomiprogrammet inriktning juridik

”S:t Botvid är en trygg skola, lärarna och ledningen lyckas förebygga konflikter, fast det är så många som 58 språk på skolan och alltså många olika nationaliteter. Alla accepterar varandra och skulle det uppstå någon konflikt löser man den. Jag valde den här skolan för att jag tror att det är bra att skolor har externa samarbeten, som vi till exempel har med advokatfirman Vinge. Med Vinge i ryggen vet jag att mina förutsättningar att lyckas senare i livet ökar. Jag kommer ha både bra studier och erfarenhet i bagaget när jag går ur gymnasiet. En annan anledning till att jag går här är vår duktiga ekonomilärare, han är en stor inspiratör. Han har ordnat samarbete med Nordic Capital, som ger oss elever möjlighet till riktiga sommarjobb och därmed erfarenhet av arbetslivet, vilket gör det lättare för oss att få jobb sedan. Skriva CV är en sak, men har du ingen erfarenhet av arbetslivet får du ändå inget jobb.”

NOHEMIE OMOKOKO, SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET

Bild på Nohemie

”S:t Botvid är jättebra, lärarna anstränger sig verkligen för att vi elever ska nå våra mål, de vägleder oss och vi får jättemycket hjälp. De hjälper oss med stort hjärta, de är mer än bara lärare. Skolan ser också till att vi får kontakt med Stockholms universitet och andra skolor. Jag ska absolut läsa vidare efter gymnasiet. En erfarenhet jag är extra glad över är att skolan ordnade sommarjobb åt mig på Nordic Capital i Helsingborg, jag jobbade som receptionist på en bank och företaget ordnade lägenhet åt mig i Helsingborg, det var fantastiskt att få prova att bo själv och gå till jobbet varje dag. En bra arbetslivserfarenhet som jag kan skriva in i min CV. Jag uppskattar också alla studieresor skolan ordnar, jag och min klass har varit i Bryssel och besökt Europaparlamentet, det var både roligt och lärorikt. En annan gång var vi i Idre Fjäll och vi ska åka till Polen. Alla trivs på S:t Botvid, det tror jag faktiskt, det känns inte som om det finns någon diskriminering. Det är bra att skolan är mångkulturell, det ger oss lärdomar och erfarenheter inför framtiden, vi ska ju alla samsas här i världen.”

Vlad Tymofeievych, Naturvetenskapsprogrammet

Bild på Vlad

”S:t Botvids gymnasium är en skola, som ger eleverna möjligheter. Att få lära sig svenska och sedan att komma in på gymnasiet och lära mig det jag är intresserad av känns fantastiskt. Skolan är porten till omvärlden, det är inte så att vi bara sitter i Hallunda i en undervisningslokal; skolan samarbetar med omvärlden och blir därmed verklighetsanpassad. Vi är ingen isolerad ö. Jag tycker om samarbetet med Karolinska institutet, KTH, Södertörns högskola och Stockholms universitet, det visar oss hur studentlivet ser ut och det motiverar mig att bli bättre på olika sätt, jag ska läsa vidare direkt efter gymnasiet. Lärarna här uppmuntrar oss att studera vidare, de tror på oss och det är viktigt. Det känns verkligen som att de bryr sig om oss, de kommer inte bara insvepande till lektionen, de stannar till och tar sig tid att prata. I somras seglade vi med Tre kronor, som en del av undervisningen. Men det blev så mycket mer än bara skola, vi lärdeoss samarbeta mer och vi lärde oss segla. "

Isabel Khouri, Ekonomiprogrammet

Bild på Isabel

”Jag vet att jag alltid kan gå till lärarna här på S:t Botvid, det känns tryggt att känna att de alltid vill det bästa för oss. Jag uppskattar också att dörren alltid står öppen till vår rektor, som är bra på snabba svar. Jag kommer för alltid bära med mig den möjlighet jag, tack vare min underbara ekonomilärare, fick genom att sommarjobba på Nordic Capital. Det betyder jättemycket att få det förtroendet. Stämningen är bra och man kan ha djupa diskussioner med de flesta, vaktmästarna är roliga, de kan man diskutera med. Samarbetet med Stockholms universitet är också bra, det är bra att de kommer hit och berättar om studentlivet på universitetet. Man lär sig inte allt på hemsidor, det krävs att man ses i verkliga livet också. Vi lär oss hur man startar eget företag och i ett samarbete med Ung företagsamhet kan man få förverkliga sin affärsidé. Jag vill jobba med redovisning sedan.”

Senast uppdaterad: 28 januari 2022
Sidan publicerad av: Soleil Redaktör