Det stora valet

Att söka till gymnasiet är ett stort och viktigt val. Inte så mycket för att man ska välja sin framtida karriär (man kan ju faktiskt ändra sig) men det är ett val som avgör vad man ska pyssla med varje dag under tre år.

Vårt tips är därför att välja ett program som du tycker verkar roligt och intressant. Då kommer din motivation göra så att dina betyg blir högre. Vilket i sin tur underlättar vidare studier.

Har du frågor angående våra utbildningar på S:t Botvid är du alltid välkommen att kontakta någon av våra studie- och yrkesvägledare eller vår rektor. Länkar finns uppe till höger på sidan.

Lycka till med ett bra val och hoppas vi ses på S:tB!​

Hur man ansöker

Du gör din ansökan på Gymnasieantagningens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där hittar du också allmän information om hur det går till. Några viktiga datum för 2023 att komma ihåg är:

17 januari – Sidan öppnar för ansökan
15 februari – Sidan stänger för ansökan kl. 23:59
17 april – Preliminärt antagningsresultat visas på eftermiddagen
17 april – Sidan öppnar för eventuellt omval
15 maj – Sidan stänger för omval kl. 23:59
4 juli – Antagningsbesked på Gymnasieantagningens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Glöm inte att svara på ditt antagningsbesked!

1 augusti – Reservantagning 1 klar
6 augusti – Sista svarsdag för reservantagning 1
8 augusti – Reservantagning 2 klar
13 augusti – Sista svarsdag för reservantagning 2
14 augusti – Gymnasieskolorna tar över reservantagningen och sköter den själva

Har du frågor om antagningen till gymnasiet?

Till dig som sökt gymnasiet från årskurs 9

- Vänd dig till Gymnasieantagningen, med dina frågor. De kontaktas via mejl: gymnasieantagningen@storsthlm.se

Eller så vänd dig till din grundskola och kontakta SYV eller rektor på skolan.