SPRÅKRESA TILL FÖRENADE ARABEMIRATEN

Bild

Elever som läser arabiska besökte Förenade Arabemiraten under vecka 16. Syftet med resan är att fördjupa sina kunskaper i det arabiska språket samt att uppleva den arabiska kulturen och samhället. Det var en intensiv vecka med olika aktiviteter, där de fick uppleva både Sahara och lyxliv.

Eleverna tränade på att läsa skyltar, anvisningar, texter och skriva i gruppens chatt. De fick dessutom träna arabiskan genom olika uppgifter, som att hitta specifik information och att lyssna och uppfatta folk som pratar olika arabiska dialekter.

Eleverna blev helt fascinerade av lyxlivet och drömmarna växte som ett berg; att jobba i Dubai, att äga ett lyxbil. Detta ledde till en fantastisk kväll om vad man har för planer för sin framtid, vad som krävs för att uppnå målet, mening med livet och vad som är viktigast för dem. De flesta ansåg att hälsan, utbildning, arbete och familjen är viktigast av allt och att jobba hårt för att uppnå sitt mål. Vi tog några kända profiler som Ikeas grundare, Thomas Alva Edison m fl. Att misslyckas kan ibland ge nya krafter och en ny väg för att lyckas. Det finns inte någonting som är omöjligt om man vill. Det lönar sig att kämpa lite extra för att gå vidare i livet. Var och en har en viktig roll i samhället oavsett yrke, titel, färg, ursprung, religon etc. Vi alla är lika och olika på något sätt. Allt vi ser eller hör tolkas olika.

//Raja Qamhawi, lärare i arabiska

Senast uppdaterad: 7 juni 2018